måndag 27 april 2015

Superföda nummer 1: Chiafrön


Chiafrön är min absoluta favorit då det gäller supermat! Frön som man kan blanda i vatten, kokosmjölk eller vad som helst å få en härlig pudding. Man kan även toppa smoothien, salladen eller yoghurten med dessa för att få lite extra protein och crunch. Eller varför inte göra en gröt med chiafrön och havregryn som får svälla i kylen över natten? Har du redan testat att byta ut hönsägg mot "chia-ägg", dvs chiafrön som blandats i en mindre mängd vatten?

Varför äta chiafrön då? Jo, bla för att chiafrön innehåller massor av omega 3-6-9 fettsyror, protein, fibrer, vitaminer och antioxidanter. Summasummarum allt som som vi behöver för att må bra. Men som med allt annat bör man inte äta för mycket av det heller. 

Jag brukar blanda lite chiafrön i bröd när jag bakar ibland, men igår testade jag ett bröd som innehöll massor av chiafrön och blev jättegott! 

Recept på fröigt chia-tunnbröd
Blanda 1dl havremjöl, 0.5dl bovetemjöl, 0.5dl pumpafrön, 0.5.dl solrosfrön, 0.5dl chiafrön, 2krm salt, 1msk medelhavskryddor (oregano och timjan) och 0.5tsk socker. Tillsätt ca 2dl vatten , tills du får en lös deg och rör runt. Häll upp blandningen på bakplåtspapperklädd plåt, platta ut till en ca 0,5cm tjock rektangel och grädda 25min i 160grader varm ugn. Låt svalna 10min och skär i lämpligt stora bitar. Förvara i kylen 3 dagar eller frys ner. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar