söndag 26 april 2015

Superfoods i testning

Superfoods har ju varit inne en längre tid och för egen del har jag använt bl.a. chiafrön sedan ca 3 år tillbaka. Jag har ändå hållit en "sund skepsis" till dessa då jag tycker att de är överprissatta och säkert sånt som många förstått att man kan dra in cash på. Hälsa säljer trots allt kanske mer idag än någonsin. 

Att de dessutom kommer i pulverform, får mig att undra hur något i pulver kan vara bättre än "riktig mat"? Det finns även en risk är att dessa superfoods tar fokus från och är ett dyrt alternativ till den lokalproducerade supermaten, såsom rödbetor, blåbär, kål, linfrön mm. För att inte säga vilken effekt de får på miljön när vi hämtar vår föda från andra sidan världen. Men eftersom jag är rätt dåligt insatt i sånt här och det därför lätt blir en populistisk diskussion så tänker jag inte gå in på det mer än att konstatera att det är troligen bra att vara något skeptisk. 

Så "varför äta superfoods?" 
Mitt enkla svar utgår från mitt motto "pröva allt, behåll det som är gott". Varför inte pröva, om det kan göra mitt kroppsliga och själsliga mående gott? Jag är helt övertygad att vårt mående är till stor del resultat av vad vi stoppar i oss. Å jag äter helre naturliga produkter än mediciner.  

Eftersom jag älskar att experimentera ned mat har jag utökat i superfood-skafferiet för att kunna testa mer och få mer effekt. Så jag presenterar mina favorit "superfoods":

Från vänster: blåbärspulver, hampafrön, cocosolja, chiafrön, spirulina, msm-pulver, lucuma, maca, baobao, nyponpulver. 

Jag ska nu pröva att i en månad äta extra mycket superfoods och sen utvärdera effekten mycket ovetenskapligt, men ändå. Hur påverkade de humöret, energinivån, håret, huden, mm eller var det bara skit? Jag ska även läsa på lite å presentera info å recept här vartefter jag blir lite klokare. Vet ju inte riktigt var jag ska börja... Men, det ska bli kul! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar