fredag 28 augusti 2015

Heeeeelj!!!!

Jeeej, jag har överlevt den första (aka tyngsta) vecka på nya arbetet!!! 
Det har varit lite av en berg-å-dalbana vad beträffar energinivån och känslor. De första dagarna var ju rent av tunga, hade huvudvärk av allt jag skulle minnas och allt det nya. Inget fungerade med min inloggning pga att jag nyss hade flyttat till Sverige och jag kände så dåligt samvete pga detta, trots att jag inte kunnat påverka nåt. Jag har känt mig trög tidvis och tyckt att allt varit tungt. 

Att byta arbetsplats å språkmiljö har på sitt sätt också varit utmanande. Jag har mer svårt än vanligt att uttrycka mig och hitta ord. Det är som om mitt rikssvenska ordförråd inte riktigt infunnit sig och jag känner mig tidvis klumpig och att jag inte riktigt passar in. 

Pga vi sparar till lägenhet har läget kanske inte heller varit det bästa ekonomiskt sett. Det har känts tungt att MIN arbetssituation tolkas som negativt av banken, trots att jag vet att min arbetssituation kommer vara god så väl nu som i framtiden. Funderar om jag borde höra av mig och förklara detta rakt på sak. Nåväl, vi trivs ändå bra här tills vidare!!

Nu i slutet av veckan känns allt ändå väldigt bra och jag känner att jag är på rätt ställe, vilket jag känner sån tacksamhet för!! Det som speciellt är positivt är att: 
- Mina kollegor är heeelt fantastiska! De är trevliga, humoristiska, kloka å snälla. Jag känner mig så totalt välkommen, å jag känner mig redan som del av en liten jobbfamilj. Handledningen jag får är tio-poäng å att den överhuvudtaget existerar känns redan så mycket bättre än förra jobbet. 

- Själva jobbet är superintressant å jag älskar de uppgifter jag har. Allt är så tydligt och väl strukturerat, vilket passar mig så bra så bra. Jag känner att jag har en möjlighet att göra riktigt bra ifrån mig när jag väl kommer igång. Det är också glädjande att jag får vara med å utveckla den här typens behandling enligt egna önskemål, förmågor och intressen. 

- Jag har kunnat lämna jobbet på jobbet! 
Inte minst för att Stockholm är underbart och det finns så otroligt mycket ännu att upptäcka. Människorna är trevliga och vardagslivet har rullat igång bra. Maten är billigare och variationen är stor, vilket glädjer en matfantast som mig. 

- Det är också toppen att få dela den här upplevelsen med Viktor och Johanna. Utan dem skulle inget av detta kännas så tryggt, rätt och lätt. 

Nu ska vi ut å fira den första veckan med lite mat på Södermalm. :) Ha det bra, hörrni! 

Ps. Nästa helg kmr vi på bröllop i Åbo.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar