tisdag 8 september 2015

En tid att fundera

Jag har idag under min sjuklediga dag hunnit fundera på mycket! Små frågor, såsom vad jag vill ha utav livet, hurudan jag vill vara med mina vänner och bekanta, hur jag vill använda min tid på jorden och vad som verkligen betyder något för mig. Saker som jag inte alltför ofta stannar upp å tänker på.. Men nu plötsligt då jag är sjuk och inte kan göra så mycket av allt det jag skulle vilja göra.

Det skulle nog inte vara helt dumt att oftare ta en ledig dag för sig själv att bara fundera på dessa saker, å optimalt inte vara sjuk samtidigt. Eller kanske är det just sjukdom som får en att tänka på vad livet kan vara som bäst? När vi är fria å friska nog att göra vad vi vill. 

En sak som väckte dessa stora frågor var definitivt också bröllopet i helg. Där å då, när man samlas med flera generationer kan man så tydligt se olika personers livsval och dess inverkan på dem själva och deras nätverk. Att det nygifta paret hittat varann hade, av vad jag kunde förstå, ändrat riktning för båda partnernas liv. Å det blev gott. 

Vi är inget lättsamt släkte, konstaterade jag i efterhand. Mingel byts lätt ut mot de stora frågorna. Min farmor frågade "om vi minglar nu?" Jag tänkte att vi nog aldrig varit speciellt bra på det; just där å då stod vi trots allt i en grupp med bara familjemedlemmar och pratade om livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar