lördag 12 september 2015

FIKA

En sak som jag alltid vetat men ändå fått lära mig. I Sverige dricker man inte kaffe. I Sverige fikar man.

Precis som definitionen: The Swedish coffee break is more than a coffee break. It is time tillsammans. Sharing reflections. Joking. Connecting. Some of the best ideas and most important decisions evolve during the fika. 


I torsdags på jobbet hade vi först frukostFIKA och efter lunch GoFIKA. "Nu ska vi ta lite fika", säger min kollega efter en stund igen. Å jag ba "IGEN?!"

Men det är inte helt så där bara att välja fikaBRÖD. Varannan på jobbet äter inte gluten, varannan tål inte mjölkprotein å var tredje äter varken nötter, kakao eller socker. Så att bjuda på nåt gott till fika är lite dödsdömt. I går bjöd jag på brunbergs tryffel. Det gick hem till de flesta i alla fall. 

Fika på Skorpan i somras.

Å det här med bröd annars. Igår sa jag åt  kollegan att det bjöds på SEMLOR. Hon ba "oj, har nån bakat semlor?" I den stunden insåg ja ju att hon menade typ Fastlagsbullar och jag menade frallor. Efter det redogjorde jag även innebörden av ROSK och BATTERI. Inte lätt att vara finne i Sverige. 

Nu ska jag iväg på FIKA på stan, nämligen till mitt favoritcafe Fabrique och äta kanelbulle!! Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar