söndag 8 november 2015

Ingen söndagsångest här inte

När jag gick i gymnasiet led jag av söndagsångest. Det var inte att jag hade ångest för måndagen eller den kommande veckan. Snarare tomheten som infinner när både det man längtat till och det man borde göra, är gjort. Kvar finns bara tiden för vila å någon form av "jaha, vad det här livet?"-ångest. Jag vet inte riktigt. 

Men men, som livet ser ut nu är all sån ångest långt borta. Jag tycker om söndagar av många skäl, men jag tror det handlar om vad man gör av dagen.  Mina tips för att slippa söndagsångest är följande: 

- Stig upp relativt tidigt. Att sova bort hela förmiddagen ger bara mer ångest. Det hjälper också om du går å sova relativt tidigt på lördagen, då trötthet (å baksmälla) kan leda till ökad ångestkänsla. 
- Fixa brunch hemma eller gå ut på brunch ! För oss blev det brunch på Pom å Flora i Södermalm å det var helt fantastiskt!! Grekisk yoghurt med bär å nötter, bröd med pålägg, scones med morotsmarmelad å clotted cream, kaffe å färdkpressad blodgrapes- å ingefärajuice.... Kuriosa: Leila Lindholm brunchade i bordet bredvid. 

- Ställ inga krav på att uträtta något du ogillar på söndagar! Om du vill städa, gör det. Om inte låt bli. Samma gäller träning, studier, mm. 
- Nörda! Läs böcker, titta på tv-serier, lyssna på musik eller mys med tända ljus. Gör söndagen till din favoritdag. 
- Promenera! Gå ut på en lång söndagspromenad för frisk luft o rörelse. 
- Gå ut på (fönster)shopping, då det är mindre folk i farten. Jag själv köpte två böcker och en ryggsäck för träningsgrejs, samt fick en hel massa julklapps- å inredningsinspiration. 
- Se på TV-serien Solsidan kl 20:00. 
- Planera några roliga saker som ska hända nästa vecka, å inte bara till helgen. På så sätt känns det inte som att det roliga tar slut på söndagen, när nya borden tar vid på måndagen. 
- Förbered den kommande veckan. Gör lunchlådor, packa väskan eller baka bröd, allt för att få en så bra början å så roligt avslut på veckan som möjligt. 
- Försök inte undvika ångesten om den ändå kommer. Låt den bli din gäst, bjud den på kaffe. Den kanske vill säga dig något. 

Ha en bra söndag å kommande vecka!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar