lördag 19 december 2015

Egna jultraditioner

Idag har jag funderat på vad som skapar jul för mig. Jag tänkte på hur viktigt det att få spendera jul hos fammo å faffa, å med familj å vänner överlag. Allt det andra (julmat, julklappar, dekorationer etc) spelar ju ingen roll för mig. Allt sånt får vara var det vill även om det ju förstås bidrar till julkänslan. Det viktigaste är ju att vi får samlas. 

Jag har också tänkt på att vi ju aldrig haft riktigt egna traditioner med V, även om vi  kommit att fira jul på ett visst sätt med våra familjer. Det här är t.ex. första året då jag ens pyntat till jul eller satt upp en julstjärna, men det känns viktigt. Att vi skapar något eget, som bara är vårt, vid sidan om våra familjers.


Ikväll åt vi en god middag med varmrökt lax, ugnsrostad potatis å örtsås. Det var lite som vårt egna lilla julbord innan vi sen deltar i det gemensamma bordet, det gemensamma firandet. Båda så bra å båda så efterlängtade trots att de sker närmare 1000km från varandra, i en helt annan kontext. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar