torsdag 17 december 2015

Hur gick det med löftet?

Kikade in på förra decembers blogginlägg och kom på att jag ju haft ett "motto" för året 2015. Så här skrev jag då: 

1. Köp och äg mindre. Visserligen planerar vi husköp, men det är de små sakerna som är det som ofta bidrar till att egendomen tynger oss. Jag kommer att göra mig av med mer och tänka mycket mer efter vad jag verkligen behöver å lämna resten i butiken. 

2. Gör mindre. Välj några saker du prioriterar och lägg din tid på det. När du gör en sak, fokusera helt på det och skit i det övriga. Lämna utrymme i kalendern för inget. 

3. Minska tid framför tv, i-phone odyl. Hur mycket minns man slutligen av vad man ser? När jag väl väljer att se på något eller vara aktiv inom sociala medier gör jag det mer kvalitetsinriktat och minskar kvantiteten. 

Som Hellsten skrev" ju mindre du gör desto mer får du gjort". 

Så mitt motto för 2015 blir "enkelhet, närvaro och lita på att livet vill mig väl."

Alltså, vilket bra motto jag valt om jag får säga det själv! Trots att jag totalt glömt bort att jag skrivit ner det tycker jag nämligen att det här är just vad 2015 har handlat om för mig. 

1. Enkelhet. Förutom lägenhetsköpen så har jag överlag varit rätt sparsam när det gäller att köpa saker. Som jag skrev tidigare har jag ju känt en sån tillfredsställelse när jag gjort mig av med saker. Däremot har jag köpt upplevelser (massage, kultur mm.) å de har varit värd varje peng!

2. Gör mindre/prioritera. Det här är verkligen något jag tagit till mig. Istället för att yra runt har jag lärt mig att göra inget och att det är ok! Att flytta till Stockholm har här varit en viktig grej då det innebar en ny miljö å nya möjligheter. Visserligen så vill jag ha en rik fritid, men ibland kan rikedom vara att ha tid för att bara vara. Att inte stressa sig fram till något, att hitta de platser man vill vara, de saker man vill göra.

3. Minska tid framför i-phone, tv mm. Här lyckades jag kanske sämst, även om jag tycker kvaliteten blivit bättre på den tid jag spenderar på sociala medier. Nå, här kan jag iaf något att jobba vidare med :) 

Ska nu i några dagar fundera på vad som känns viktigt för mig nästa år. Jag gillar tanken på ett motto snarare än ett löfte eller regel. 

Mottot för ikväll blir dock bara slappa, har nämligen ännu int kommit hem från jobbe å klockan e halv åtta.. Vadå mycket att göra.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar