söndag 3 januari 2016

Med feel good som livsstil.

Jag har ju skrivit tidigare om hur mycket jag tycker om att bada badkar, å jag måste säga att jag fortfarande överraskar mig själv hur ofta jag vill bada. För att inte slösa för mycket vatten satsar jag på två gånger i veckan, men nu när jag är småsjuk får det gärna bli lite oftare. Jag brukar också bada mer i perioder när jag känner mig stressad för att det lugnar mig. Å om jag nånsin tänker att jag "borde" träna, men det tar emot väljer jag ibland att bada badkar.. Ingen motion,  men tjänar ju syftet att få en att må bättre, på lång sikt. Tror personligen det är bättre ibland att ta ett bad än att ta ett träningspass, speciellt om man vill ha motivation å glädje med att träna på lång sikt. 

Men tillbaka till badet. I mitt badvatten blandar jag en bit av LUSH:s handgjorda badsalter. De är miljövänliga å doftar så gott! En bit räcker säkert 20ggr, så dyrt är det inte heller. Å så ser de ju ganska cool ut. 


Något som är väldigt viktigt för mig är att göra badstunden lite extra avkopplande för alla sinnen. Förutom badvattnet tänder jag ljus och sätter på musik eller en podd. 
Idag när jag låg i badet lyssnade jag på Maratonpoddens avsnitt med Paolo Roberto. Alltså ååh, så jag tycker om hans inställning till träning, kost å livet. Han är en livsnjutare (som jag) som förstått att man inte behöver välja bort allt det goda eller gå på en diet bara för att man vill vara hälsosam eller vältränad. Man kan vara både ock :) En annan sak han poängtar så klokt är hur mänskor tenderar söka hälsan å träningsmotivationen utanför sig själv, t.ex. med en PT eller ett träningsprogram istället för att gå in till sig själv å söka svaren och jobba själv. Något jag själv känner att jag blivit bättre på den senaste tiden. Lyssna på avsnittet å se vad ni får ut av det!!

På tal om att lyssna, jag har anmält mig till en kör här i Stockholm! Inget allvarligt, bara körsång varannan vecka under vintern å våren. Det var lite av en impulsiv grej, för när jag läste om kören så kändes det bara så rätt! Har tänkt på att joina en kör länge eftersom jag under 3år sjöng i musikinstitutets kör i åldern 16-19. Det finns få aktiviteter som ger en sån feelgood-känsla som kör, så jag hoppas den här kören fungerar på samma sätt :) 

Nu ska jag samla de sista krafterna inför vårterminen, men ser faktist lite framemot att få komma igång på jobbet igen! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar