onsdag 13 januari 2016

I ett herrelöst skepp

Btw. Måste bara dela av mig av min dröm från förra natten. Drömmer ju ändå rätt sällan en hel "berättelse". 

Jag kommer inte ihåg allt men det jag kommer ihåg var att jag och två av mina kollegor satt i en bil. Vi hade druckit alkohol och hade därav min syster som chaufför. Tyvärr lämnade hon oss strax innan vi kom till vår slutstation så bilen körde på utan chaufför, men vi var inte oroliga, vi var ju nästan framme (var vet jag inte). 
Dessvärre blev vi stoppade av en kvinnlig polis strax innan. Hon ville ta blåstest, men eftersom ingen av oss tre i baksätet styrde bilen eller var nyktra gick det ju inte så bra. Att bilen saknade chaufför var däremot inget problem. Min ena kollega tyckte jag skulle ta blåstestet eftersom jag druckit minst, trots att jag inte kört bilen. Jag kände mig för osäker för att chansa, så vi for för att söka min syster. Hon bodde i en stockstuga i skogen som vi fick söka ett bra tag. När vi väl kom fram till stugan gjorde hon blåstestet och allt gick bra. trots detta kom en räkning på 80e som jag grämde mig över och uttjöt att jag var "fattig student." Så hela drömmen slutade med att jag fick studierabatt på boten. Det tyckte jag var ett ganska bra slut, å schysst av polisen i drömmen fast jag ju ljög om att vara studerande :) 

Berättade sen om på jobbet senare eftersom några arbetskollegor var med i drömmen. Tolkningen jag fick var att drömmen symboliserar känslan av att sitta i ett herrelöst skepp. Å det är ju kanske viss sanning i det. Jag har ju ingen aning om vad framtiden blir med mitt arbete och om jag får fortsätta å så. Å jag vet inte heller vem som bestämmer över det och när jag får nån klarhet. Men trots osäkerheten har jag ju många saker att falla tillbaka på om jag skulle bli stoppad strax före mål. Jag har alltid min trygga stuga, symboliserande för mitt trygga hem. Jag har min familj, som ställer upp å kör om jag inte alltid själv kan det, även om de tidvis är långt borta (uti skogen). Å jag har alltid min b-plan att studera vidare eller byta riktning, eller hitta på en alternativ väg ifall  det riktigt skulle bli jobbigt. Så rädd har jag aldrig behövt  vara i mitt herrelösa skepp, även när mycket verkar osäkert. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar