onsdag 13 januari 2016

Välja bort och välja till.

Förra årets motto handlade om enkelhet, varför jag också kom att skala bort en hel del ur mitt liv. Saker som kändes onödiga, överflödiga och stressframkallande. 

Men i och med att jag slutade studera, bytte vardagligt umgänge, intressen och ort kom jag också att skala av mig en hel del av mig själv. Å i processen förlorade jag fotfästet en liten stund eftersom de där mer eller mindre onödiga sakerna hade kommit att bli en del av hur jag definierade mig själv. 

Så jag antar att om det ska vara nån nytta med enkelhet måste den där tomheten som uppstår efter en sådan själslig detox på något sätt fyllas med något som ger näring och energi också. 
Senaste sommaren och hösten har  inte varit en tid att komma till mycket klarhet i frågorna. Jag har haft fullt upp att klara arbetet, vardagen, flytten mm. Men nu är jag här. I en stund då livet verkligen bara är till för att levas. Å jag har den fina förmånen att leva den, å forma den som jag vill. 

Så just nu frågar jag inte längre: vad ska bort? Istället frågar jag: vad ska till?

Jag försöker med alla tekniker jag känner till se över mina prioriteringar och svart på vitt få mer av det jag vill ha i mitt liv. Jag insåg att det här är en ständigt levande process, men inte desto mindre en process där jag varje dag kan välja att styra mina val enligt vad jag vill ha mer av! 

Såsom: En lång och lugn frukost. En mjukstart på dagen. Att göra en sak i taget. En förkortad arbetsdag. En bokad massage. Ett träningspass. Mycket tid för vila och avslappning. 

Några av de saker jag gav mig själv idag. Helt i enlighet med vad jag vill ha mera av. Vad vill du ha mer av i ditt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar