fredag 8 januari 2016

Musikfilmer

Alltså! Musik(al)filmer!!! Såg just klart "Sånger från Manhattan" och kan än en gång konstater att musikfilmer (åtm de jag sett) är helt min kopp kaffi.

Låtarna fastnar på huvet och trots att själva handlingen sällan är så där speciellt unikt eller bra, så gör musiken något magiskt av filmen. Det är precis som det sades i filmen: "Musiken gör pärlor av triviala händelser".

Så om nån blev taggad att se filmer med mycket OCH bra musik kan jag rekommendera dessa:

1. ONCE. Den här musiken har följt mig i flera år och jag har även soundtracket på  skiva. Filmen om den irländska (?) dammsugarreparatören som sjunger på gatorna efter att ha blivit lämnad av sin flickvän, träffar en tjeckisk immigrant som tillsammans sen börjar göra musik ihop.. Falling slowly är bara en av de fina låtarna i filmen.

Bild lånad från http://www.moviemail.com/

2. Across the Universe. Musikalfilm som utgår från the Beatles låtar, men i modern touch. Rörig film, men fint filmat och bundet ihop av låtarna som ju är vad som egentligen berättar historien. Älskar låten "I want to Hold Your Hand". 

Bild 2 lånad från: https://mubi.com/films/across-the-universe

Andra bra musikfilmer är Pianisten, The boat that Rocked, Sweeney Todd, Les Miserables, Mamma Mia, Såsom i Himmelen och Coyote Ugly. 

En musikalfilm som jag däremot inte rekommenderar är West Side Story. Såg den med Johi när vi studerade och den är så fruktansvärt dålig, så obeskrivligt dålig så den nästan e sevärd!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar