torsdag 18 februari 2016

Om yttre och inre krav

Jag kan vissa dagar bara sucka över vart världen är på väg. Hur pengar styr allt. Hur effektivitet mäts i kvantitet framom kvalitet. Hur mänskor blir utbytbara och utbrännbara. Hur allt fler tappar sig själva och allt som är viktigt i en jakt på effektivitet och robotaktig produktivitet. 

Jag har kommit framtill en sak när det gäller arbete: Jag motiveras inte av orealistiska effektivitetskrav. Krav på att producera ett visst antal "produkter" i en branch som handlar om mänskor gör mig nästan illamående. Jo, jag vill jobba hårt för att då kunna hjälpa fler få tillgång till mer hjälpmedel, strategier och stöd osv. Men nej, jag vill inte ha en känsla att om allt inte går precis som planerat (vilket det sällan gör när det finns en hel del okontrollerade variabler) så kommer man att bestraffas. 

De flesta har redan en tillräckligt hård piska över sig som de själv håller i. Man  behöver ingen annans piska, när man  redan gör så bra man kan. Om ni vill motivera en, säg varför det är viktigt och motivera det inte med pengar. Ge mig redskap för hur jag kan göra arbetet mer effektivt. Ge mig mål som är realistiska. Ge mig frihet att själv styra upplägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar