tisdag 8 mars 2016

Ärliga listan

Bloggare fyller i ärliga listan. Alla är ärliga. Men hur ärlig kan man vara egentligen i en blogg? Bör man inte ha lite hälsosam censur? Å är ärlig = sanningsenlig? Hur sanningsenlig bild kan vi ens ge om oss själva? Saknar inte de flesta en droppe självinsikt, vilket innebär att total ärlighet inte finns? Nåväl, ärlighet handlar väl mest om att ge en så ärlig bild om ngt som vi kan. Så jag ska försöka:

När grät du senast och varför?
När jag trodde att jag skulle få sluta på mitt jobb, för typ en månad sen. Men så hände ett mirakel, typ. Å vips var tårarna onödiga. 

Tre saker du avskyr? 
Jag ska undvika att räkna upp självklarheter (våld, krig, alla orättvisor i världen etc), för överlag tycker jag att avsky är lite för starkt ord för de negativa känslor jag känner överlag..

Hur var du i skolan?
1-3:an hängde jag mycket med syrran å var cool, ogillade min lärare. Hade mediokra betyg. 4-6:an blev jag lite mer nörd, höjde mina betyg något. 7-9:an var jag nörd, men lite coolare än de flesta nördar. Hade 10 i uppförande, var med i the mögglers, ordnade en kristen bibelgrupp, var med i skolans elevkår och var vänelev. Hade prestationsångest och gick ut med 9.6 i vitsord. I gymnasiet kände mig allmänt förvirrad och utanför första året. Pluggade fortfarande tvångsmässigt och kände mig som ett mattegeni under ett tag. Började sen jobba och träffa killar, å där for mitt sunda förnuft. Nää, jag var nog rätt så ordentlig då å, menmen...

Vad blir du stressad av?
När jag ligger efter. När jag inte levererar så bra som jag önskar. När jag får kritik som jag inte förtjänar. När jag inte får ta det lugnt på morgonen. Av otydlighet. Av att äga för mycket. Av bristande struktur.,

Tre saker du älskar:
Lugna morgnar, lediga dagar, varma bad.

Hur tror du andra uppfattar dig? 
Livsnjutare. Flummig och något disträ. Snål. Bekräftelsesökande. Halvgalen (de som känner mig bäst). Men också, pålitlig, ambitiös och strukturerad. Har också hört att jag uppfattas som stark, mogen och självsäker. Tidvis något av en besserwisser. 

Hur uppfattar du dig själv?
Som ovan. Men kanske något mindre snål och mindre ambitiös. Känslig. Å mycket flexibel. Fördomsfri. 

En situation som du tycker är jobbig/pinsam:
Att tappa bort mig när jag föreläser. Att blanda ihop ord, vilket jag ofta gör. Att ta upp fel sak i fel kontext. När folk inte förstår mina skämt, utan tror att jag är seriös/dum.

När känner du dig som vackrast?
 När jag känner mig hälsosam och sund och lagom spacklad. Å har ett plagg som jag verkligen trivs med. Å umgås med mänskor som jag tycker om.

Vad skrattade du åt senast?
Något på jobbet. Skrattar tidvis hejdlöst på jobbet, det är så befriande. 

Något du funderat mycket på?
Vart och när jag ska resa nästa gång.

Tre saker du är rädd för?
Att bli utbränd. Att livet går för fort. Att inte få uppfylla mina drömmar.

Ett yrke som du tror du skulle vara dålig på?
Politiker. Sekreterare. Revisor. Sjukskötare. Läkare. Polis.

Slutligen, ett yrke du tror du skulle vara bra på? Bagare/kock. Reseledare. Art Director. Grafiker. Filosof (hur mycket yrke det nu är). Personlig tränare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar