lördag 5 mars 2016

Den bästa träningen är den som blir av

Min löpträning denna vecka har varit helt icke-existerande å det är ju inte så bra när man ska springa flera lopp som man behöver vara i form för. Jag har försökt finna ursäkter i stress, i en liten olycka där jag skadade benet, i tidsbrist, i skitväder, slaskigt före etc.. Men samtidigt som jag till viss del tror på mina ursäkter känner jag mig inte stolt över dem: jag vet att jag alltid kunnat ha göra åtminstone något. 

Så här skrev jag åt min vän å "coach" Josefin som alltid brukar ha kloka råd på vägen: 
Jag försöker att lära mej att förhålla mej till att jag inte kan alltid prestera på topp, men att även lite träning är bättre än ingen träning. Har du något tips då jag tenderar att halka in i ett allt eller inget tänk: Antingen följer jag ett program till punkt å pricka eller så blir jag lite besviken på mej själv och känner att jag måste överkompensera eller så ger jag upp, fast jag teoretiskt sett vet att jag int kan fövänta mej att alltid vara på topp..

Josefin svarar:
Hmm.. Det där e ju ganska lätt hänt! Har aldrig varit så för mej gällande träning, däremot gällande godis å sånt.. om int det blir som man ha tänkt kan man ju lika bra äta skräp jämt typ... så jag förstår va du menar. Men som du sa; lite träning eller nån träning e alltid bättre än ingen alls (beroende på hur trött man e, ibland ere faktiskt vettigast att vila!) "Bästa träningen e den som blir av" - int den som står på programmet. Så se int en missad eller bortslarvad träning som ett misslyckande, utan som en dag du int va på topp, åså tar du nya tag från morgonen. 

Så att. Ibland är det bra att få höra det från någon annan, det jag ju egentligen vet och ständigt pratar till mina patienter om. Att vi kommer att möta på bakslag och what-the-hell effekter, men det kanske är tillfällen då vi kan lära oss något om hur vi fungerar. Det viktigaste är att acceptera situationen som hänt och agera i nuet så bra man kan utifrån ens förutsättningar och mål. 

Idag tänker jag inte kompensera för förlorad träning, istället tänker jag köra  alternativträning med spinning i 75min! Livet är för kort för att grubbla över det som varit, när vi istället kan fokusera på nuet och göra det bästa av situationen. 



Man behöver inte ta löpningen på för stort allvar. När vi gör det mister vi den glädje som gör att vi överhuvudtaget började träna. På mitt gym står det: Kom ihåg att vi framförallt tränar för att det är roligt och för att vi mår bra av det. Precis så. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar