söndag 29 maj 2016

Maratonförberedelser

Har ju som känt ett maratonlopp att springa denna lördag som jag nu försökt förutom fysiskt också mentalt förbereda mig inför. Har gjort redan mitt val av klädsel, men tyvärr visar väderleksrapporten på regn och blåst vilket jag fortfarande förnekar. Det kan ju alltid ändra...

Viktor kommer inte att kunna närvara heller då han ska på konsert i Göteborg, så det finns ingen som kan ta hand om eventuell extraklädsel. Jag litar ändå på att det finns nån typ av förvaring tillhanda vid behov. Som tur går tunnelbanan direkt från Fruängen till Stadion, så jag behöver inte stressa över hur jag tar mig till och från.

Jag hade helst köpt en pulsklocka att bära på loppet men har inte riktigt kunnat bestämma mig för någon, så det får kanske vara. Jag kommer antagligen att ha min telefon med mig för att få veta tiden samt ha musik eller en podcast i öronen som underhållning. Att springa 4-5h är ju inte utmanande rent fysiskt, men det kan ju också vara jättetråkigt mentalt. Förhoppningsvis blir det mindre tråkigt med musik i öronen.

Sen det här med målen. Jag har bestämt mig för att ställa ett guld-, silver- och bronsmål. Här är tanken alltså att Guldmålet är något man tror sig ha 25% chans att lyckas med, dvs om man har flyt både mentalt och fysiskt och lite tur. För mig är det att springa marathon på tiden 4:30-4:45, vilket jag tror är väldigt optimistiskt, men inte helt omöjligt.

Silvermålet är att springa under 5 timmar, vilket jag tror mig ha 50% chans att klara av. Det känns realistiskt för mig just nu, men eftersom jag aldrig sprungit maraton förut kan jag ju inte riktigt föreställa mig allt som kan skita sig ännu.

Bronsmålet är det mål som jag tror mig ha 75% chans att klara av; i mitt fall att jag klarar av att komma i mål. Här spelar inte tiden någon roll utan ATT jag kommer i mål är det väsentliga.

Jag tror en uppdelning av målen hjälper mig att hålla mig motiverad under loppet och inte tappa modet fastän jag inte skulle nå mina tidsmål. Som sagt, personligen tror jag ju silver å brons är mest realistiska, men man vet ju aldrig. Konstigare saker har skett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar