tisdag 16 augusti 2016

En viktig berättelse

Jag träffar så många. Ambitiösa, duktiga, fantastiska kvinnor. Men som en dag kommer till mig. Utmattade av alla göromål, alla krav, alla måsten, alla viljor. Någonstans har de slutat känna efter, stängt av och bara kört på.

Så när jag läser denna text på SVD kan jag inte annat än nicka igenkännande. För jag känner igen så många som kört på så här. Mig själv inräknat. Så jag kan inte låta bli att dela utvalda delar av den här texten:

" Allt i mitt liv har som vanligt gått blixtsnabbt. Framåt, och fort ska det gå, och så snart man nått ena målet är det dags att köra på till nästa. Inte för en stund stanna upp och njuta av var jag faktiskt var.
...
Var den typiska ”Duktiga flickan” som alltid levererar, ställer upp och jobbar över. Säga nej kan ju inte jag göra. Jag är ung, dom andra har ju mycket mer erfarenhet och vet mycket bättre än jag.
....
Tror att många i min generation kan relatera till känslan att det är ganska mycket man ”bör” hinna med mellan 25-30. Man ska ha en bra utbildning, man ska göra karriär och riva av ”första hundåren”, jobba utomlands, man ska resa och ha häftiga intressen och förverkliga sig själv, man ska träna och laga långkok på ekologiska/glutenfria/fodmap ingredienser, man ska hitta sin själsfrände, barskrapa sig själv in på bostadsmarknaden och köpa en fin lägenhet som man inreder i chabby-chick stil och alltid hålla fin inför spontana besök, gifta sig och helst bli gravid med första barnet innan 30. När blev det normen att allt det här ska ske på ett vettigt sätt inom 5 år? Man hinner i alla fall tappa bort sig själv på vägen.
...
När jag under min rehabilitering med Kognitiv Beteende terapi träffade min terapeut frågade hon mig, vad är viktigt i mitt liv, var gör jag på min fritid? Ingen aning. Sa det generella, gillar att resa, träffa familj och vänner. Insåg att jag hade aldrig stannat upp, inte tagit tid att lära känna mig själv. Vad vill jag? Vad är verkligen viktigt i mitt liv? Stämmer mitt livspussel ihop med det? Nope."
...
Allt jag önskar är att varenda en därute verkligen stannar upp och tänker över sitt liv, stämmer av då och då att man verkligen lever det på det sättet just Du vill leva det. För ingen annan kommer eller kan göra det åt dig. Och tro mig, man kan göra det. Och det blir ju så mycket roligare just nu och under hela livsresan."

Källa: http://www.svd.se/symptomen-pa-utmattning-kan-komma-smygande

Vad kände ni då ni läste detta?
Min direkta reaktion efter texten var att stryka fem noggrant utvalda punkter på mina 10 mål för i år"-lista. Skrev ett nytt mål: Öva på att vara nöjd med var jag står just nu, att inte rusa framåt hela tiden.

Å till slut, 3 saker jag är tacksam för idag:
1. Att ha "egentid"
2. Mina syskon
3. Att jag kan släppa jobbet när jag kommer hem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar