måndag 29 augusti 2016

Höstens alla projekt

Vet inte hur det är med er, men för mig för hösten med sig inte bara en mysig stund på året utan även förväntningar om att påbörja olika projekt som man sedan på något sätt ska ro i land under det kommande "läsåret". Även om jag älskar projekt och generellt är rätt bra på att ro saker i land, funderar jag ifall det alltid är för oss själva vi påbörjar alla projekt eller för att leva efter förväntningar på vad det innebär att leva "ett rikt liv"?

Jag tror att det finns en grupp mänskor som skulle må bra av att ha mer aktiviteter i sitt liv, som alltid väljer vila framför aktiv vila, som upplever varje uppgift som ett krav, som har undvikande som strategi. Men så finns det också den andra gruppen som ständigt har något på gång, som driver på utan att känna efter, som påbörjar en massa nya projekt, som inte kan känna sig nöjda med sig själv förrän de uppnått dagens mål. Den ena gruppen riskerar depression å den andra utmattning.

När jag själv tenderar att söka mig till den andra av dessa två ytterligheter men inte vill hamna i den andra gropen heller har jag i höst valt inte påbörja några nya projekt utan ha som mål att avsluta projekt som jag verkligen vill avsluta.

Det innebär att vara mer målinriktad å t.ex. försöka fokusera på att bli riktigt bra på specifika färdigheter (såsom löpning), läsa klart böcker jag velat läsa men inte avslutat, göra klart påbörjade pysselprojekt utan att påbörja nya, sätta de sista detaljerna i inredningen, testa recept som jag ringmärkt men inte kommit mig för.

Eftersom det finns många projekt som inte kan avslutas har jag också valt att ta död på de projekt som jag inte verkligen VILL avsluta. Det innebär att garderoben ska rensas på sånt som jag kanske nångång kunde tänka mig att bära,  bokhyllan rensas på böcker som inte riktigt var min smak, tiden ska inte läggas på tv-program å nätsurfande som inte ger något, pengar ska inte investeras på annat än det jag verkligen älskar.

Så har jag tänkt. Å vad det blir av det hela får vi se. Men jag hoppas det ger mig ett lugn som behövs i en värld av oavslutade projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar