onsdag 19 oktober 2016

Ännu en blogglista

Stal denna blogglista från Elisabeth då jag kände för att skriva om lite sånt jag inte brukar skriva om så mycket, dvs om bloggande å bloggar!

3 saker som kan irritera mig på bloggar:
- när folk vill blogga om sin åsikt om det som just nu skrivs mest om i bloggvärlden. Ja visst är det trevligt med vinklingar på ett visst område men jag orkar inte med 57 olika vinklingar på samma problem som ändå de flesta tycker lika om.. länka till inlägget istället och skriv under om du tycker något är välformulerat!
- inlägg där bloggaren har en åsikt om något och det lyser igenom att hen inte alls är flexibel nog att ta in ett annat perspektiv.
- Inlägg utan varken tyngd eller innehåll..

3 saker som kan irritera mig på instagram:
- Selfies som är helt klart retuscherade eller har ett filter och det står #nofilter utan ironi.
- Bilder där personer försöker framstå som något helt annat än de är i verkligheten.
- Reklam!

3 saker som gör mig glad på bloggar:
- Tips på produkter/recept de gillar
- Tips i vardagen som underlättar något
- Fina bilder!

3 saker som gör mig glad på instagram:
- Fina bilder!
- Roliga klipp!
- Inspirerande bilder och recept

3 finlandssvenska bloggar jag läser varje dag
- Elisabeths blogg om vardagen! Den blogg jag följt längst!
- Nästan för lycklig som skriver så tänkvärt å fint
- Bff-Ellen som skriver så träffande och roligt. Älskar hennes sätt att uttrycka sig! 

3 finlandssvenska bloggar jag läser, men mer sällan:
- Annas blogg om livet som au pair i USA
- Pernillas blogg. Hon är väldigt duktig på vloggar !
Jennas blogg som är rolig att läsa då vi båda har flyttat till Sverige rätt nyligen å har lite samma livsfas på gång känns det som

3 bloggar jag börjat läsa nyligen:
- engulapelsin som flyttade till å från Åland samtidigt som vi
- de bästa dagliga blogginläggen från Sevendays.
- Arimo travels en blogg av en psykologkollega jag känner som just nu reser jorden runt å skriver väldigt bra om det. Han ska resa runt i typ 2 år!

3 blogginlägg jag kan höja till skyarna:
Kommer inte ihåg enstaka inlägg... sorry.

3 tips för att få en bättre blogg:
- Skriv ärligt och personligt.
- Visa dina styrkor i bloggen. Om det är humor, skriv humor. Om  det är fota fina bilder, gör det å visa upp det.
- Skaffa en bra kamera. Vilket dessvärre är ett stort problem för mig just nu. Iphone är dessutom bättre än samsung att mobilblogga från.

3 saker jag aldrig skulle blogga om
- om närståendes (privat)liv
- om dagens outfit (har för tråkiga outfits i vardagen + att det är tråkigt att läsa om).
- om något jag är dåligt insatt i. Såsom politik å sånt.

3 saker jag ofta bloggar om:
- min löpning
- min vardag å insikter i den
- saker jag är tacksam å glad över

3 saker jag hatar att läsa om i bloggar:
- tråkiga å intetsägande listor/inlägg
- inlägg med typ bara två meningslösa meningar å en selfie.
- Inlägg/bloggar som får en att känna sig sämre av någon orsak man inte riktigt kan sätta fingret på.

3 saker jag älskar att läsa om i bloggar:
- Tips på serier å böcker som man borde läsa
- insikter i vardagen
- folk som ärligt skriver om hur de kommit över svårigheter

3 saker jag behöver för att ha en bra blogg:
- tid
- lugn å ro
- telefon

3 saker jag tycker alla bloggare borde bli bättre på
- Kommentera andras bloggar (vilket jag gör allt för sällan)
- välja kvalitet framom kvantitet
- skriva mer ärligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar