onsdag 19 oktober 2016

När mörkret kommer

Kvällarna håller på att bli så mörka. Jag hinner inte ens hem cyklandes före det är mörkt. Att då något senare, då det definitivt är mörkt å också rätt kallt, ta steget och gå å springa börjar bli svårt. Det där hindret som alltid fanns där när det var sommar har liksom växt till sig alltmer hösten går.

Det är då det gäller att hitta alternativa lösningar, så man inte fastnar i hindren och så blir inget av. Det här är några strategier jag ska försöka använda mig av:

1. 5 min är bättre än inget. Även om jag inte har lust springa så långt är det viktigaste att jag kommer ut å luftar mig. Oftast vill man ändå fortsätta efter 5min.

2. Löpbandet är bättre än inget. Ja visst kan det vara tråkigt med löpband, men man behöver inte springa 2h utan det räcker med lite upp och nervarvning å några intervaller däremellan.

3. Alternativ träning är bättre än inget. Ibland gör jag nåt annat på gymmet. Går på ett pass. Eller så går jag bara ut å går eller simmar.

4. Spring med en kompis/kollega . Att boka ett löppass med någon är det effektivaste sättet ifall man vill säkerställa att träningen verkligen blir av. Idag sprang jag med en kollega å på söndag ska jag å springa i hagaparken med Ellinor.

5. Fokusera på det positiva med mörkret. Det kan vara extra mysigt å lite småspännande att springa i mörkret å bland höstlöven. Funderar på att kanske köpa å ta a med en pannlampa nån gång å ta löpningen till en ny nivå. Dessutom kan lampan vara bra för att skrämma iväg å springa ifrån farliga saker som gömmer sig i buskarna

6. Motivera dig med en belöning. Jaa, det är ok att lova sig att du får en glass eller vad nu motiverar dig efter löppasset.

Gårdagens belöning:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar